יצאתי למסע משמעותי בעשירון הרביעי לחיי

סוזן בכר- יועצת ארגונית עסקית היא גם בעלים ומייסדת משרד ייעוץ COMPOSION אשר מלווה ארגונים ועסקים לפיתוח מנהיגות ואסטרטגיה עסקית. בכר היא גם מרצה בתחום פיתוח מנהיגות וניהול, מעבירה סדנאות בנושאי אסרטיביות, בנייה ומימוש תוכנית עסקית, משוב והערכה עובדים וקבלת החלטות. היא מלווה אישית מנכ"לים ובכירים בפתרון דילמות עסקיות וניהוליות. בכר היא בת 47, גרה ביבנה, נשואה לשמוליק, משנה מנכל בחברת מיזוג אוויר ואמא ל3 ילדים בוגרים.

כאמור, היא בעלים של משרד לייעוץ ופיתוח ארגוני אשר מלווה ארגונים ועסקים בשינוי תהליכים והטמעת דרכי עבודה נכונים ,עם מיקוד בפיתוח מנהלים למנהיגות. עובדת בשיתוף עם  יועצים חיצוניים בפרויקטים שונים.

בכר מגיעה מרקע ניהולי במגזר הציבורי: מניהול מרכז רפואי המונה עשרות עובדים והנותן מענה למעלה מ21,000 מטופלים, מדובר בתפקיד מאתגר המכיל בתוכו מגוון של עשייה בתחומים שונים", ועד לניהול משרד עצמאי בתחום פיתוח אסטרטגי לארגונים, ועסקים.

מה את מביאה אתך?

"אני מביאה עימי ניסיון ניהולי מהמגזר העסקי (למעלה מ15 שנה בתחום הרכב) בניהול לקוחות אסטרטגיים. מבין לקוחותיי נמנו חברות גדולות כגון: בנק לאומי, בזק, תעשיה צבאית, המועצה להשכלה גבוהה, קבוצת פישמן, קבוצת אמפא, ניופאן, חברות מסחר והייטק ועוד".

איזו מנהלת את?

"ממוקדת מטרה, השגית, עובדת ע"פ גאנט משימות וכובשת מטרות, חושבת תמיד על האתגר הבא, מאמינה בעצמי וביכולות שלי. לא מאמינה במושג שנקרא "תקרת זכוכית" . כיום נשים הן בעלות כישורים ויכולות אשר מוכיחות  שניתן לשלב כריזמה נשית עם יכולות הובלה ומנהיגות. ההבנה כיום כי ארגון בעל שדרת ניהולית נשית ,קשוב יותר למאפייני פער הדורות המשולבים כיום בארגונים וכן לקידום והצלחת הארגון".

מה האג'נדה הניהולית שלך?

"להיות תמיד קשובה לקולות האמיתיים שבשטח, לא בעד לשבת ב"מגדל השן"  ולפזר הנחיות, חשוב לי להרגיש ולחוש את האנשים, מדיניות דלת פתוחה אצלי היא לא סיסמא היא מראה למה שקורה בשטח".

מה הביא לנקודת המפנה?

"לאחר 15 שנות עבודה בענף הרכב עם כל התנאים הסוציאלים ומשכורת נהדרת, הגעתי לתובנה שאני נמצאת בתוך "כלוב של זהב" ,כשלאט לאט החלה לפעום בי תחושת חיפוש הערך והעשייה למען אוכלוסיות אחרות, והקהילה.

ב2015 חלה נקודת המפנה הראשונה שלי, בה הגשתי מועמדות למשרה באחד מהמרכזים בקהילה, התעלמתי מתנאי הסף אשר נדרשו לאיוש התפקיד , ובשלב הוועדה נפסלתי משום שלא החזקתי בידי תואר אקדמאי רשמי. בצאתי מהוועדה פנה אליי אחד מהחברים ואמר לי את המשפט שעד היום חקוק בזכרוני: "את מבוזבזת ,לכי ללמוד". עוד באותו היום חזרתי הביתה עם תובנה שאין אף מכשול שיעמוד בדרכי, וכך מצאתי את עצמי כבר ביום שלמחרת נרשמת ללימודי תואר ראשון במנהל עסקים.

ב2016 החלטתי לעזוב את העבודה, לרוח הקולות "איך את עוזבת מקום עבודה כל כך נוח, במה תעבדי, בשביל מה לך?" ובכל פעם שניסו לערער את רוחי, הייתי נחושה יותר לעשות משהו למען מישהו, וללכת אחרי משאלת הלב.

לקחתי פסק זמן ויצאתי להתנדב בעמותת אלו"ט (למען ילדים אוטיסטים) ובעמותת "לתת".  

כאן הבנתי כמה סיפוק וערך אפשר לקבל  בנתינה למען האחר והשונה.

עוד באותה שנה נרשמתי לתואר נוסף בייעוץ ופיתוח ארגוני, ובפרק זמן של 3 שנים סיימתי שני תארים לא פשוטים ומאתגרים. תחושת המסוגלות והמחוללות העצמית הביאה אותי להבנה שהכל עניין של החלטה. שמתי בצד את הדילמות והפחדים ויצאתי למסע משמעותי בעשירון הרביעי לחיי".

מתי קיבלת את ההחלטה לפתוח העסק?

"כל חיי עבדתי בארגונים המונים מאות עובדים, ושם נחשפתי לקשיים הניהוליים בקבלת החלטות והורדת משימות לשטח. 

בארגונים רבים נושאי התפקידים נמצאים שם לא מעצם היותם כישרונים, כריזמתים, או בעלי יכולת לסחוף אנשים ולקדם את הארגון קדימה. אלא מתוך מקום של שמור לי ואשמור לך.

דבר זה לכשעצמו מונע מהארגון לקדם את עצמו כמערכת בריאה ומוזנת בחמצן חדש.

מהו ארגון מבחינתך?

ארגון מבחינתי זוהי מערכת פתוחה הניזונה מבחוץ פנימה, במידע ידע כישורים ,טכנולוגיה , ומפנימה החוצה , כלומר לא ניתן להתייחס לארגון או לעסק כיחידה אחת שאינה תלויה בגורמים חיצוניים או פנימיים.

כמנהלת במערכת הבריאות הבנתי שהמערכות ארגוניות  זקוקות לשינוי עמוק ושורשי ,ונדרשים שנים של עשייה ע"מ לעבור מארגון היררכי בירוקרטי לארגון אשר קשוב לקולות בשטח.

כאן קיבלתי את ההחלטה לצאת מדרך משלי ע"מ תת לארגונים ועסקים את הכלים והראייה הרחבה שניתן לעשות שינוי אם רק רוצים , בשביל לעשות שינוי ,צריך לרצות בשינוי.

שינוי דורש יציאה מגבולות הגזרה המוכרים והנוחים, שינוי דורש וויתור, יכול להיות בעובדים ,לקוחות, מוצרים ועוד, כשכל מטרתי היא לכוון פנס לנקודות שתוקעות את העסק או הארגון, ולפרק את הפלונטר, וזו היתה הנחת היסוד שלי לפתוח את העסק, החלטתי להתמקד בפיתוח אישי ומקצועי למנהלים, כאשר המטרה היא לגרום להם להבין שהם מניעים את כל הארגון קדימה. מנהלים הם אלו שמייצרים עידוד ושיח בקרב העובדים, מתוך אמונה שהובלה עם מיקוד אסטרטגי ואנושי ישפר את תוצאות הארגון בזמן קצר".

 מה היו הצעדים הראשונים להקמת העסק?

ראשית לקבל החלטה שזה מה שאני רוצה לעשות, ושיש לי את הכוח והיכולת לעזור לעסקים וארגונים לראות דברים בפשטות, ולפרק אותם. החלטתי על דרכי פעולה להקמת העסק , התמקדתי בחזון שלי, דמיינתי את העסק. בניתי לבד תוכנית עסקית: שיווקית, אסטרטגית, כלכלית. בניתי מיתוג שלם לעסק. לקחתי ליווי ייעוצי. עשיתי קורסים בעולמות השיווק. בניתי מערכי שיעור, מצגות ,הרצאות סדנאות. ייצרתי שיתופי פעולה, ונטוורקינג. ייצרתי נוכחות במדיה ויצאתי לדרך".

מה עם המשפחה?

"בני המשפחה חווים איתי יחד את ההצלחות והכישלונות שלי. אנחנו מנהלים שיח פתוח  בבית , מה לדעתם נכון לעשות? מה היה אפשר לעשות אחרת? בבחירת המיתוג הילדים שלי היו שותפים להכל מהסלוגן , עד לרמת הצבע. ברגעים של התלבטות הם שם בעבורי."

איזה אתגרים עמדו בפנייך?

"להפוך משכירה לעצמאית זה תהליך שאתה צריך לעבור לפני הכל עם עצמך. היכולת לקחת את השליטה לידיים שלך דורש התנהלות ומשמעת עצמית שונה.  ברגע אחד אתה הופך להיות גם המנהל איש הכספים, השיווק, היועץ, איש הרכש, ועוד. כשהאתגר המשמעותי לעסק חדש בתחום שלי  היא התחרות והביקוש הגבוה לאנשים עם מינימום 5 שנות ניסיון  מהתחום שלי.

על מה את רוצה להשפיע?

"על קידומן של נשים בעמדות בכירות במשק הישראלי- דירקטוריות ונושאות משרה. כמו כן על עידוד ופיתוח של בני נוער למנהיגות וקבלת כלים להפיכתם למנהיגים. בני הנוער שלנו כיום עם חוד החנית של החברה ומהם יצמחו מנהיגים ומובילי תרבות ומדע, ולהם צריך לתת את הכלים הנכונים להפוך לשגרירים האמיתיים, זה הדבר הבא שאעשה תחת העסק שלי."

היי!

אני סוזן

יועצת ארגונית מומחית משאבי אנוש, בעלים של משרד לייעוץ אסטרטגי בפארק המדע שבנס ציונה.

מלווה ארגונים, עסקים, ומנהלים בניהול תהליכים, ופיתוח מתודות עבודה.

מנחת סדנאות, ומרצה באקדמייה.

מסייעת לעסקים בעבודה עם חברות וארגונים.

מייסדת התוכנית מעצמאית למנכלית.